PŘEVODOVKY APEX DYNAMICS V HYBRIDNÍCH ČTYŘKOLKÁCH
18.7.2019 | Jaké jsou rozdíly a výhody čtyřkolky s hybridním pohonem ve srovnání s běžnou užitkovou čtyřkolkou? První nespornou výhodou hybridní čtyřkolky je téměř žádný hluk, minimální spotřeba paliva s dlouhým dojezdem a dlouhodobá udržitelnost stroje. Nápad na sestavení tohoto stroje vzhledem k aktuálním trendům v motorismu dostala nově vzniklá společnost REEQ (Range Extended Electrical Quad), která zajistila celý vývoj a konstrukci. V této fázi byl proto přizván i APEX DYNAMICS, aby přispěl k tomuto speciálnímu projektu.

PLANETOVÁ PŘEVODOVKA V POSILOVAČI ŘÍZENÍ
Testy dokázaly, že čtyřkola poskytuje velmi dobrý výkon a zároveň jízdní vlastnosti. To jak z hlediska uživatelské přívětivosti, tak i použitých komponent a dílů. Jedinou slabinou však kvůli vyšší váze, která je dána použitou technologií pohonu, je nižší účinnost posilovače řízení, který je pro řízení tohoto stroje potřebný.

Běžný posilovač řízení je založen na šnekové převodovce ve spojení se snímačem úhlu kol a krouticího momentu motoru. Snímač díky tomu, odevzdá zpětnou vazbu motoru, a ten pak v závislosti a úhlu zatočení kol a upravuje potřebný moment pro zatočení. U běžného vozu lze otočit volantem až 3x kolem své osy, tj. 1 080 stupňů, avšak na čtyřkolce lze kola natočit kola maximálně na necelých 90°.
Pro tento účel byla vybrána přímá planetová převodovka řady AB090, která se vyznačuje velmi nízkou vůlí. Dále byla na zakázku upravena příruba k motoru a užitý převodový poměr činil 50:1. Díky tomu poměru je řízení přesné, pohodlné a umožňuje přesné dávkování úhlu zatáčení.
Spolupráce a vývoj i v dalších letech

Vzhledem k velkému úspěchu našich převodovek jsme se s výrobcem čtyřkolek REEQ začali podílet i na výzkumu a vývoji dalších typů posilovačů řízení. Jedním z nich je například integrace celé sestavy přímo do sloupku řízení, nebo vývoj systému dálkového autonomního řízení.
Při srovnání účinnosti hybridního pohonu, jsou rozdíly oproti standardnímu systému řízení velmi rozdílné, a to jak z hlediska výkonu, tak i účinností. Například účinnost pohonného ústrojí má ztráty na úrovni 2 – 3%, u běžné varianty pak kolem 25%. Navíc hybridní varianta pohonu má k výkon prakticky k dispozici ihned a v jakékoliv situaci. Pokud se chcete o této aplikaci dozvědět více neváhejte se na nás obrátit a to na telefonním čísle +420 577 663 877 nebo na info@apexdynaczech.cz